Stereotyper

Varför är teve uppbyggt för och av män? Reklam, kanaler och program är mestadels riktade till killar. Och om det är för tjejer så handlar det om extrembantning, modeller eller kärleksproblem. TV6 planerar att vara en kanal riktad till enbart killar. Sport, motor, elektronik och urkassa serier med sexanspelning. Är det inte bättre att locka så många tittare som möjligt? De vinner de ju hur mycket tittare som helst på. Varför välja bort halva mänskligheten?
Jag säger inte att alla killar tycker om sport, motor, elektronik och sex. Det är stereotyperna som spelar in. Man placerar folk i fack, killar gillar det, tjejer gillar det. Men de där emellan? Var platsar dom in?

En annan sak som gör mig lite mer förbannad är när man använder stereotyperna som nästintill ursäkter. Redan i småskolan börjar det. En pojke retar en tjej och gör "balla balla" eller liknande. Flickan säger till fröken och vad säger fröken? "Han menar inget illa. Du är mer mogen än honom. Dessutom är killar såna i den åldern." Nu ska alltså flickan ta att pojken tafsar för "det bara är så"!

Jag tror att de flesta tjejer vet hur det var/är i låg/mellanstadiet och även högstadiet i vissa fall. Jag var den första som fick bröst i mellanstadiet. Oj, detta var riktigt spännande tyckte killarna. Varje dag fick jag utstå att de tafsade, till och med höll fast mig för att kunna ta mig på brösten. Jag sa till läraren att jag ville att de skulle sluta retas, vad hände? Ingenting! Det slutade med att jag alltid gick i stora tröjor för att inte visa att jag fått bröst. Jag skämdes så otroligt, inte för att vara den första som fick bröst utan för att vara den som blev så totalt utsatt för att ha det.

I äldre dagar, när man har förhållanden är nästa punkt som är otroligt störande. Om en kille sårar sin flickvän genom t ex otrohet, flirtande eller annat dyl, flickvännen blir ledsen och arg och vill ha en förklaring. "Killar gör sånt. De är såna, det är bara att acceptera" är fan ingen förklaring. Samma sak här, man skyller på hur "killar är" och hur de beter sig. Stereotypen ännu igen.

Visst, nu har inte detta satt nåra större ärr i min själ men att man acceptetar när folk behandlar andra illa. Sluta se till "gruppen pojkar" och "gruppen tjejer" och se till individen istället. Om någon blir sårad av något, skyll inte på samhället eller på hur  gruppen fungerar. Tjejer och killar kommer alltid vara annorlunda, det är vetenskapligt bevisat. Vi prioritetar olika saker, beter oss på olika sätt. Men kan vi itne försöka tänja en aning på stereotyperna, åtminstone itne använda dem som ursäkter!

(Om någon tror att jag nu är ultrafeminist och hatar män bla bla bla, så är itne läget. jag menar att det finns orättvisor år båda hållen.)


Kan jag inte sluta lyssna på Fergie - Big girls don´t cry!

Nu är man skriven i Halmstad fr.o.m 2007-09-01. Sökt bostadsbidrag åxå. Får se om alla jävla papper kommer fram och är som de ska. Så sjukt mycket papper och uppgifter man ska behöva hämta, skriva och anmäla! Gaah!
Blev inte mycket att göra igår kväll. Somnade vid halv 12 efter Mac från Falkenberg messat. Visste inte att han hade mitt nummer kvar. jag hade ju inte hans så^^ Han va visst jättefull. Antagligen sånt där fyllesaknad eller nåt, vad vet jag.

Hejsvejs!





 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0